Wednesday, June 27, 2007

Semnele distinctive ale unei persoane mature


Una dintre cauzele principale ale problemelor din lume este lipsa de maturitate. Noi spunem lucruri lipsite de maturitate, luăm decizii imature şi acţionăm într-un fel lipsit de maturitate. Trebuie să ne maturizăm! Voia lui Dumnezeu pentru fiecare om este să se maturizeze. "să lăsăm adevărurile începătoare ale lui Christos şi să mergem spre cele desăvârşite…" - Evrei 6:1. Dumnezeu spune cu alte cuvinte: MATURIZAŢI-VĂ! În cartea lui Iacov, veţi găsi "Cinci semne ale maturităţii". Mai întâi haideţi să vedem ce nu este maturitatea:

  • Maturitatea nu înseamnă vârstă! Eu am văzut copii de 50 şi 60 de ani!
  • Maturitatea nu ţine de înfăţişare.
  • Maturitatea nu înseamnă studii academice. Poţi să ai câte doctorate vrei.
  • Maturitatea nu înseamnă realizări. Uită-te la unii sportivi profesionişti sau prezentatori de televiziune care se comportă mai rău decât copiii.

Dumnezeu spune că maturitatea este determinată de atitudinea ta. Este caracterul tău! D. L. Moody spunea despre caracter că este ceea ce eşti tu atunci când nimeni nu se uită. Reputaţia este ceea ce spun oamenii despre tine, caracterul este ceea ce spune Dumnezeu despre tine.

CINCI SEMNE ALE MATURITĂŢII

1. O persoană matură gândeşte pozitiv când se află în stres (Iacov 1:2-4; 12). Cum acţionezi sub stres? Cum reacţionezi la probleme? Vor exista probleme în viaţa ta. Ai o atitudine pozitivă sau negativă? Eşti o persoană pe care poţi să te bazezi sau o persoană sceptică? Viaţa ta este plină de mulţumire sau de comentari permanente? Eşti o persoană pozitivă sau eşti mânios tot timpul?

2. O persoană matură este sensibilă la nevoile celorlaţi oameni (Iacov 2:1-6, 14-16). În loc de “eu, eu, eu”, această persoană respectă, apără şi îi ajută pe ceilalţi în nevoile lor. Nu arăta favoritisme şi nici nu dispreţui pe alţii. Cum îi tratezi pe ceilalţi? Pot să câştig o grămadă de bani, să construiesc clădiri uriaşe, să scriu o mulţime de cărţi, dar, dacă nu am dragoste, sunt un chimval care sună fals. Nu preţuiesc prea mult.

3. O persoană matură îşi ţine limba în frâu (Iacov 3:2-11; 1:26). Buzele fără control distrug vieţi şi relaţii. Bârfa înseamnă să auzi ceva ce-ţi place despre cineva care nu-ţi place. Auto-controlul vine din controlarea limbii. Spune adevărul în dragoste. Aceasta înseamnă să ai atitudinea potrivită la timpul şi locul potrivit, având motivul potrivit. Limba este o forţă foarte mare pentru bine sau rău. Ea poate ajuta sau dărâma pe cineva.

4. O persoană matură iubeşte pacea nu certurile (Iacov 4:1-12). Îţi place să te cerţi? Eşti o persoană mereu gata să atace? Intri uşor în defensivă? Îi răneşti uşor pe ceilalţi? Două lucruri care motivează cearta sunt egoismul şi judecata. Trei motive care ne îndeamnă să nu judecăm: 1) Eu nu sunt Dumnezeu. 2) Dumnezeu este singurul care cunoaşte toţi factorii. 3) Eu nu cunosc motivele omului respectiv.

5. O persoană matură este răbdătoare şi se roagă pentru ceilalţi (Iacov 5:7-11; 16). Ambele lucruri exprimă o atitudine de dependenţă faţă de Dumnezeu. Cât de mult poţi tu să aştepţi? Te rogi pentru orice lucru? Iacov, care a scris această carte a fost numit "genunchi de cămilă". Te întrebi de ce?

Pe o scară de la 1 la 10, unde te-ai clasa tu în aceste cinci domenii? Eu mai am mult până la maturitate. Haideţi să începem să creştem împreună.

1 comment:

Anonymous said...

Este foarte interesant ce scrie aici...stiu k pot adauga toate acestea la caracterul meu;sunt lucruri care te ridica spiritual.